Na konkursu raspisanom za sufinansiranje proizvodnje kinematografskih djela, Filmski centar Crne Gore će ove godine, na prijedlog stručnih konsultanata i na osnovu odluke Savjeta podržati ukupno 21 projekat u različitim kategorijama: razvoj scenarija, razvoj projekta, dugometražni i kratkometražni dokumentarni film, kao i dugometražni i kratkometražni igrani film.

 

Razvoj scenarija

U kategoriji za sufinansiranje razvoja filmskih scenarija, stručne konsultante činili su Marija Perović, filmska rediteljka, Vasko Raičević, dramaturg i Jovana Bojović, dramaturškinja.

Od ukupno prijavljenih trinaest predložaka, podršku je zavrijedilo njih sedam.

U obrazloženju se navodi da predložak “Poskokovo leto”, scenariste Aleksandra Radulovića i producentske kompanije Natenane produkcija, donosi “priču o sazrijevanju u surovim okolnostima, sa velikim potencijalom, vrlo vješto posloženih dramaturških motiva i izgrađenih karaktera”. Za predložak “Braća”, autora Stefana Boškovića i producentske kompanije Cut-Up, navodi se da posjeduje “jednostavnu dramaturgiju sa jakim zapletom koja najavljuje scenaristički temeljno pripremljenu priču, narativno i vizuelno atraktivnu, kakva nedostaje našoj kinematografiji”. “Nepretenciozna i autentična priča sa šarmom lokalne urbane estetike, iz neobične perspektive iz pozicije stranaca – slučajnih prolaznika”, obrazloženje je stručnih konsultanata za predložak pod nazivom “Transfer”, autorke Gane Čomagić i producentske kompanije Live production. Pažnju je zavrijedio  projekat  „A.N.A.“ autorke Maje Todorović i producentske kompanije Bitter Frames, za koji se navodi da je “priča o odrastanju i suočavanju sa anoreksijom, koja je inspirisana istinitim događajem, ispričana suptilno i bazira se na doživljajima svijeta jedne tinejdžerke, sa svim autentičnim i realnim situacijama”. Za predložak „15 i po“, autora Miša Obradovića i producentske kompanije A production, stručni konsultanti su ocijenili da se radi o projektu u kojem se “preispituje opšte duševno stanje lika koji ima jaku želju za promjenom, uz netipičan filmski pristup i poigravanje sa perspektivom i drugim metafilmskim elementima”.  Za predložak „Tri sahrane i vjenčanje“, autora Nikole Mijovića i producentske kompanije Adriatic Western, navodi se da se radi o “zanimljivoj priči utemeljenoj na neobičnoj istraživačkoj narativnoj strukturi. Predložak koji na jedinstven način spaja filmski jezik i etnografsko nasljeđe sa ovih prostora”. Projekat autora Mladena Vujačića i producentske kompanije Far produkcija „Skarabej“, ocijenjen je kao “duhovita krimi komedija sa originalnim elementima u tretmanu lokalnog miljea i potencijalom za temeljan razvoj scenarija”.

 

Razvoj projekta

Stručne konsultante koji su razmatrali dvanaest prijava pristiglih na konkurs za sufinansiranje razvoja projekta, činili su Nina Redžepagić, producentkinja, Aleksandar Radunović, dramaturg i Senad Šahmanović, reditelj. Podršku su zavrijedila četiri projekta.

Za projekat „Otapanje“, reditelja Ivana Salatića i producentske kompanije Meander Film, konsultanti su naveli da “predstavlja moderan i inovativan tretman crnogorske tradicije. Autentičan stil i jasna rediteljska vizija upućuju na to da je ovo projekat sa izuzetno velikim potencijalom, kako u inostranim, tako i u domaćim filmskim krugovima. Kvalitetna producentska i komunikaciona strategija garantuju uspjeh kod inostranih koproducenata”. Projekat „Dolina spomenika“, reditelja Srđana Vuletića i producentske kompanije Artikulacija Film, koji je na prethodnom konkursu Centra dobio podršku za sufinansiranje razvoja scenarija, “donosi nam snažnu i upečatljivu priču o odrastanju. Projekat prikazuje uspone i padove mlade osobe, pri čemu nesigurnost igra ključnu ulogu u intenzitetu tih ranih iskustava. Univerzalnost teme upućuje na to da će ovaj projekat zavrijediti pažnju ljubitelja sedme umjetnosti, bez obzira na generacijske razlike”. Projekat pod nazivom “Planeta 7693”, reditelja Gojka Berkuljana i producentske kompanije A production, koji je takođe dobio podršku na prethodnom konkursu Centra za razvoj scenarija, stručni konsultantni ocijenili su kao “projekat koji na posebno senzibilan i specifičan način tretira pitanja sa kojima se suočavamo prilikom odrastanja, uz vješto poigravanje žanrovima. Zbog svoje autentičnosti i uspjeha koji su njegovi autori postigli u prethodnim projektima, ovaj film zaslužuje da bude visoko rangiran i podržan”.

Stručni konsultanti su preporučili projekat „Teen bull Terijer“, reditelja Ivice Vidanović i Jelene Filipović i producentske kompanije Crossmedia agency, za dodatni rad na scenariju, uz uvjerenje da je riječ o projektu izuzetnog potencijala, i obrazloženje da se radi o “kvalitetnom projektu koji zavrjeđuje posebnu pažnju, prije svega zbog originalnosti teme koja se bazira na istinitim događajima, te se jasno i na artikulisan način tretira tema koja nije prisutna u regionalnoj kinematografiji”.

 

Dugometražni i kratkometražni dokumentarni film

Maja Bogojević, teoretičarka, Anđelka Nenezić, producentkinja i Drita Llolla, producentkinja, činile su stručne konsultante za kategoriju dugometražnog i kratkometražnog dokumentarnog filma.

Odlučeno je da se u kategoriji dugometražnog dokumentarnog filma podrži pet projekata od ukupno prijavljenih šest. U kategoriji kratkometražnog dokumentarnog filma nije bilo prijava.

Stručni konsultatni su za projekat pod nazivom “Porodica na određeno vrijeme”, reditelja Seada Šabotića i producentske kompanije Code blue production, naveli da se radi o “hibridnom, poetsko-filozofskom dokumentarnom filmu, koji kroz specifičnu priču o danima provedenim u specijalnoj instituciji govori o naporima da se, uprkos svim zdrastvenim problemima i poteškoćama, održi jedna porodica”. Za projekat „Đina“, rediteljke Sare Stijović i produkcijske kompanije Live production, navodi se da “temeljno sprovedeno istraživanje i promišljanje jedne istorijske teme iz različitih aspekata čine ovaj film posebno značajnim za domaću i internacionalnu kinematografiju”. Stručni konsultanti su za projekat „Ljubav, sudbine, beštije“, reditelja Momira Matovića i producentske kompanije Mfilm Montenegro, naveli da se radi o projektu “od velike važnosti za nacionalnu kinematografiju i filmsku kulturu, koji nam donosi priču o tri značajna crnogorska reditelja koji su ostavili zapažen trag u jugoslovenskoj i svjetskoj kinematografiji”.

“Bliski Bosfor” Andra Martinovića i producentske kompanije “Mimesis”, po mišljenju konsultanata predstavlja “projekat koji posjeduje kvalitete šireg epistemološkog dijapazona. Kombinuju se istorijski, sociološki, politički, identitetski diskursi, a sve kroz fenomen zvani „fudbal””. Obim i internacionalna priroda projekta zahtijevaju dalje istraživanje, te je ovaj projekat preporučen za razvoj. Projekat „’gram Royalty“, rediteljke Katarine Bulajić i producentske kompanije ABA film, po mišljenju konsultanata predstavlja “tematski zanimljiv projekat koji se bavi fenomenom “internet slave”. Zbog kompleksnosti same teme potrebno je široko inicijalno istraživanje, pa je zbog toga i ovaj projekat preporučen za razvoj.

 

Dugometražni i kratkometražni igrani film

Stručne konsultante za kategoriju dugometražnih i kratkometražnih igranih filmova činili su reditelj Željko Sošić, filmski kritičar Vuk Perović i reditelj Ivan Bakrač.

U cilju potpunijeg i sveobuhvatnijeg sagledavanja prijavljenih projekata, organizovana je i prezentacija pred stručnim konsultantima za kategoriju dugometražnog igranog filma, nakon čega je  donijeta odluka da se podrže četiri projekta od ukupno prijavljenih šest. U kategoriji kratkometražnog igranog filma, podršku je dobio jedan projekat od ukupno prijavljenih pet.

Po ocjeni stručnih konsultanata, projekat “Živi i zdravi”, reditelja Ivana Marinovića i producentske kompanije Adriatic Western, je projekat “baziran na neobičnoj istinitoj priči o jednoj svadbi na Luštici, koja krene u pogrešnom smjeru, neočekivanog, a ujedno i uvjerljivog zapleta, sa snažnim i zanimljivim karakterima. Dugo i temeljno razvijan, uz nagrade na ozbiljnim i relevantnim radionicama, kao i ozbiljno rediteljsko i producentsko promišljanje jasno vidljivo u priloženoj dokumentaciji, projekat u sebi nosi snažan potencijal za dobru komunikaciju sa bioskopskom publikom, ali ujedno i za uspješan festivalski život“.  Projekat „Zaliv“, reditelja Draška Đurovića i produkciji kompanije MontenegroMax Film, ocijenjen je od strane stručnih konsultanata kao “projekat u kojem se na specifičan način poigrava motivima iz istorije Bokokotorskog zaliva i klasičnom fikcijom. Smješten u slikoviti prostor u kojem se sreću raznovrsne kulture i sudbine, vrlo jednostavan u svojoj naraciji i stilu, uz priču koja je tretirana na momente bajkoliko, projekat pokazuje kapacitete za komercijalni uspjeh na regionalnom, ali i internacionalnom nivou”.  Konsultanti su za projekat pod nazivom „Djeca“, reditelja Nikole Vukčevića i producentske kompanije Galileo production, naveli da je u pitanju “film epohe, zasovan na priči akademika Zuvdije Hodžića koji posjeduje klasičan rediteljski pristup i govori o časti i žrtvovanju u ratnim okolnostima. U pitanju je projekat koji je kroz razvoj scenarija prolazio kroz mnoge izmjene, prijavljen je u obnovljenom producentskom promišljanju i u poodmakloj fazi proizvodnje”. Za projekat „Čovjek sa groblja“, reditelja Milana Todorovića i producentske kompanije B Film Montenegro, navedeno je da “predstavlja precizno postavljen žanrovski film, sa zanimljivom pričom koja se poigrava mitološkim motivima i uvjerljivim zapletom, suptilno unoseći značajne društvene teme značajne za region. Smješten na živopisnim lokacijama na našem primorju, projekat posjeduje izuzetan potencijal za promociju Crne Gore kao filmske destinacije širom svijeta, a imajući na umu prethodne projekte autorskog tima”.

Za kratkometražni igrani film “Sve je teklo sigurnim tokom“, rediteljke Anje Jovanović i producentske kompanije Videa production, stručni konsultanti su naveli da  “predstavlja intimnu i emotivnu priču o sudaru različitih svjetova. Kvalitetan scenario, dobro razrađena autorska eksplikacija, iskren pristup priči i likovima, glavni su kvaliteti kojima se ovaj projekat posebno izdvojio u navedenoj kategoriji”.

Sa dobitnicima sredstava će u narednom periodu biti zaključeni pojedinačni ugovori, kojima će se regulisati prava i obaveze ugovornih strana, dinamika isplate, način korišćenja dodijeljenih sredstava i druga pitanja od značaja.

 

Odluke se nalaze na linkovima u nastavku.

ODLUKA o sufinansiranju proizvodnje dugometražnih i kratkometražnih igranih filmova

ODLUKA o sufinansiranju proizvodnje dugometražnih i kratkometražnih dokumentarnih filmova

ODLUKA o sufinansiranju razvoja projekta

ODLUKA o sufinansiranju razvoja scenarija